Afdeling 16
Græsvangen 101-283, 8381 Tilst
På afdelingens vegne byder vi dig og din familie velkommen i Græsvangen, afdeling 16. Afdelingen er beliggende på Græsvangen i Tilst, og består af klyngehuse med egen adgang til stor have. I området er der masser af grønne områder og legepladser, og tæt tilknytning til børnehave, vuggestue og indkøb.
Vi håber, at du vil falde godt til, og at du har lyst til at deltage i afdelingens fællesarrangementer af forskellig art.
Endnu engang, velkommen.
Ejendomsfunktionæren
Afdelingen er tilknyttet et driftskontor, som består af et team af ejendomsfunktionærer. De befinder sig på driftskontoret på hverdage og kan kontaktes, hvis der opstår problemer af teknisk eller anden art.
Du finder driftskontorets kontaktoplysninger i bunden af denne side.
Henvendelse til driftskontoret skal normalt ske i den daglige kontortid. Hvis dette ikke er muligt, kan du sende en mail eller benytte vores beboerapp. Du finder appen i App Store og på Google Play. Søg efter ’AlmenBo Aarhus’.
Vagtordning – Service uden for normal arbejdstid
Hvis der opstår nødsituationer uden for normal arbejdstid f.eks. sprængt vandrør, stoppet faldstamme o. lign., og det ikke er muligt at få fat på ejendomsfunktionæren, skal der rettes henvendelse til Falcks vagtcentral.
Falcks vagtcentral kan kontaktes på telefonnummer 70 10 00 45.
Opringning til vagtordningen bedes kun foretaget, hvis det er absolut nødvendigt, da det er forbundet med meget store omkostninger for afdelingen, at rekvirere håndværkere uden for firmaernes normale åbningstid.
Vedligeholdelse af boligen
I boperioden er det vigtigt, at du vedligeholder din bolig korrekt. Ejendomsfunktionærerne og/eller AlmenBo Aarhus kan til enhver tid hjælpe dig med råd og vejledning, men vi vil lige nævne de almindeligste ting, således at du er opmærksom på disse.
Indvendig vedligeholdelse i boperioden:
Maling og tapetsering påhviler dig i hele boperioden. Elektriske installationer (køleskab, komfur, emhætte, vaskemaskine og stikkontakter) vedligeholdes/udskiftes af afdelingen. Øvrige installationer, f.eks. vvs, vedligeholdes/udskiftes også af afdelingen. Husk at afdelingen har glas- og kummeforsikring.
Misligholder du boligen, hæfter du for evt. reparation eller udskiftning.
Udvendig vedligeholdelse i boperioden:
Udvendig vedligeholdelse forstås ved, at haverne (inkl.. hækkene samt hegn/plankeværker opsat af beboere, redskabsskure, legehuse o.l.), skal vedligeholdes af dig.
Varmeanlæg
Husk, at det alene er dit ansvar som beboer, at varmeanlægget er rigtigt indstillet, og at eventuelle fejl bliver anmeldt til ejendomsfunktionærerne.
Vedligeholdelse af yderdøre
Såfremt yderdørenes hængsler begynder at “knage” smøres hængslerne med olie i de huller, der er i den øverste del af hængslet.
Skader i boligen
Skulle du komme ud for, at der opstår skader i boligen (indbrud, vand- eller brandskade og lignende) hvor der sker beskadigelse af ejendommens bygninger (lofter, vægge, gulve eller døre), skal du omgående rette henvendelse til ejendomsfunktionæren, der sørger for reparation.
Skade på private genstande/løsøre er ikke dækket af ejendommens forsikring. Du rådes derfor til at tegne en indboforsikring.
Afdelingen har følgende forsikringer: bygnings- og brandforsikring samt glas- og kummeforsikring.
Luft ud
Efter renovering i 2014/15 er alle boliger forsynet med genvex anlæg. Dette betyder, at luftfugtigheden er sænket betragteligt, og derfor er behovet forudluftning reduceret betydeligt.
Det kan være en god idé, at købe et eller flere hygrometre (luftfugtighedsmålere), Så man løbende kan følge luftfugtigheden, som typisk vil ligge mellem 30% og 45%.
God fornøjelse med et sundt og godt indeklima
Afdelingsbestyrelsen består af:
Afdelingsformand:
Kim Ribergaard
Græsvangen 243
Telefon: 61 36 65 94
Mail: Kim.ribergaard@hotmail.com
Øvrige bestyrelsesmedlemmer:
Majbritt Lind
Græsvangen 227
Alex Schmidt Jensen
Græsvangen 281
Telefon: 31 16 66 37
Mail: asj@almenbo-aarhus.dk
Carsten Anbo
Græsvangen 129
Jann Riber
Græsvangen 247
Afdelingsbestyrelsen holder møde 1. mandag i måneden kl. 19.00 i fælleshuset. Juli måned er dog mødefri. Hvis 1. mandag i måneden falder på en helligdag afholdes mødet den efterfølgende mandag.
Hvis du som beboer har nogle gode forslag og idéer kan de afleveres til afdelingsbestyrelsen, som så vil behandle dem på et afdelingsbestyrelsesmøde eller snarest muligt.
Afdelingsbestyrelsen håber at modtage mange gode idéer og forslag fra jer – for uden jer går udviklingen i afdelingen let i stå.
Ønsker du at aflevere en klage, skal dette altid gøres skriftligt direkte til administrationen.
Afdelingsbestyrelsens e-mail er: a.a.afdeling16@gmail.com
Hvert år – inden udgangen af september måned – afholdes ordinært afdelingsmøde med følgende dagsorden:
- Valg af dirigent.
- Godkendelse af forretningsorden.
- Fremlæggelse af beretning for perioden siden sidste møde samt godkendelse af afdelingens driftsbudget for det kommende år.
- Behandling af eventuelt indkomne forslag.
- Valg af afdelingsbestyrelsesmedlemmer og suppleanter.
- Eventuelt valg af repræsentantskabsmedlemmer.
- Eventuelt.
Som beboer har du mulighed for at indsende forslag til mødet. Forslag skal indsendes til AlmenBo Aarhus’ administration senest 14 dage før afdelingsmødet.
Afdelingen består af 89 boliger i klyngehuse, er opført i 1972-73 i røde mursten.
Fra alle boliger er adgang til stor have. I hver klynge findes legepladser. I afdelingen findes vuggestue og børnehave og der er kort afstand til skole og indkøbsmuligheder.
Afdelingen er beliggende ca. 6 km. fra Aarhus centrum.
Lejlighederne fordeler sig med:
-34 stk. 4 rums a 102,0 m²
-40 stk. 5 rums a 115,0 m²
-16 stk. 5 rums a 127,0 m²
Tilladelse til husdyr: 2 husdyr. Se mere under Husordensreglemenet.
Hvidevarer: Vaskemaskine, køle/sval eller køle/frys, komfur og emhætte
Lejlighedstegninger
Driftskontor
Græsvangen 129 A
8381 Tilst
Telefon: 86 24 28 39
Fax: 86 24 28 39
E-mail: vest@almenbo-aarhus.dk
Kontortid: Mandag og onsdag 8.30 – 9.00
Afdelingsmøde
Referat juni 2023
Afdelingsmøde
Referat september 2022
Afdelingsmøde 2021
Referat september 2021
Afdelingsbestyrelsesmøder
Referat januar
Referat februar
Referat marts
Er husdyr tilladt?
Ja. 2 husdyr. Se mere under Husordensreglementet.
Som udgangspunkt kan du selv vælge udbyder.
Vi gør dog opmærksom på, at du selv skal kontakte en udbyder for at høre, om de kan levere internet på adressen.
Udbyder
Du kan selv vælge, hvilken udbyder, du vil bruge.
Afregning
Direkte med udbyderen.
Det er muligt for beboerne i afdeling 16, at leje fælleshuset, beliggende Græsvangen 203C, til private fester mm. Det er en betingelse, at man er bosat i afdelingen.
Lokalerne kan rumme 50 personer (af hensyn til brandsikkerhed), og der kan opstilles borde og stole samt service til 50 personer.
Der er et køkken med kogeplade, ovn, køleskab og fryser, indeholdende de fleste redskaber til anretning og lettere tilberedning af mad.
Medbring selv: køkkenrulle, toiletpapir, viskestykker, opvaskesæbe og hvis du skal bruge specielle køkkenredskaber.
Priser
Hverdage
kr. 300 fra kl. 11.00 til dagen efter kl. 10.00
Lørdage/søndage eller helligdage
kr. 500 fra kl. 11.00 til dagen efter kl. 10.00
Weekend
kr. 750 fra lørdag kl. 11.00 til mandag kl. 10.00
Hvis et arrangement er for alle beboere i afdeling 16, er det gratis at låne fælleshuset. Arrangementet skal aftales med bestyrelsen, som vil sørge for omdeling af invitationer.
Henvendelse for leje af fælleshus: e-mail a.a.afdeling16@gmail.com eller ring til Alex Schmidt Jensen på telefon 22 79 51 37 mandag og torsdag mellem kl. 11.00 og 12.00.
Bemærk!! bestilling skal foretages mindst 14 dag før lejedato.
Der er anlagt parkeringspladser i tilknytning til de enkelte klynger. Man skal parkere på en af de parkeringspladser, der hører til den klynge man bor i. ”Bil nr. 2” m.m. samt ens gæster bedes parkere på gæsteparkeringspladserne mærket med ”Gæste-P”.
Der må ikke parkeres på brandvejene, hvilket er tydeligt markeret med ”Parkering forbudt”-skilte, samt underskilte med teksten ”Brandvej”.
Borde/bænke
Der er i klyngerne, typisk på eller ved legepladserne, opsat bord-/bænkesæt.
Hermed nye regler for udvendig råderet i afdeling 16, vedtaget på ekstraordinært afdelingsmøde onsdag den 11. maj 2016.
Skal du udføre en del havearbejde, og derfor har meget affald, kan du låne en trillebør hos ejendomsfunktionæren. Afdelingen har yderligere en trækvogn til bortkørsel af større mængder affald og lignende.
Der hører en have til alle husene. Man kan ved forespørgsel til afdelingsbestyrelsen og administrationen, få tillagt yderligere areal til haven hvor dette er muligt. Det én gang tillagte areal vil fremover altid indgå i boligens totale haveareal.
Som lejer i en almennyttig bolig har du ret til at få lavet forbedringer af boligen.
Du skal ikke reetablere forbedringerne, når du flytter. Du skal selv betale for forbedringerne, men du kan få en godtgørelse udbetalt fra boligorganisationen, hvis du flytter inden 10 år.
Download: Regler for skure og hegn – vedtaget på ekstraordinært afdelingsmøde den 11. maj 2016
Du har ret til at lave følgende forbedringer:
- Nyt og eventuel større køkken og bad inkl.. hårde hvidevarer
- Energibesparende arbejder, f.eks. forsatsruder, isætte energiglas, termostatventiler, efterisolering og elbesparende hvidevarer.
- Ressourcebesparende arbejder i øvrigt, f.eks. vandbesparende toiletter, blandingsbatterier, brusehovedet m.m.
- Tekniske installationer, f.eks. ventilationsanlæg og elinstallationer.
Arbejderne skal laves håndværksmæssigt forsvarligt. Nogle arbejder skal udføres af autoriserede håndværkere. Bygningsdele eller installationer der udskiftes, må ikke være af ringere kvalitet, end dem de erstatter.
Arbejderne skal overholde afdelingens vedligeholdelsesreglement.
Hårde hvidevarer
Du skal betale en vedvarende lejeforhøjelse til vedligeholdelse og fornyelse, hvis du bruger din råderet til at anskaffe hårde hvidevarer, som ikke i forvejen følger lejemålet. Du kan i stedet vælge at installere hvidevarer efter lejelovens § 29. Så skal du selv betale – du får ingen godtgørelse – men hvidevarerne er dine, og du kan tage dem med, når du flytter. Tal med din boligorganisation om dette.
Yderligere forbedringer
Din boligafdeling kan på et afdelingsmøde beslutte, at beboerne kan få godtgørelse fra boligorganisationen for disse forbedringer. Du kan som beboer stille forslag til afdelingsmødet i din afdeling om, at beboerne får lov til at lave yderligere forbedringer af afdelingens boliger:
- Skillevægsændringer, der ikke er en følge af forbedringer m.v. af bad, wc eller køkkener.
- Lydisolering
- Carporte
- Udestuer
- Inddækning af terrasser
Eksempel på nedskrivning af godtgørelse
Godtgørelse beregning til | kr. 37.174 | |
Fraflytning efter 5 år: | ||
37.174 kr. minus 5 års nedskrivning á 3.717 kr. pr. år | kr. -18.585 | |
Til udbetaling efter 5 år | kr. 18.589 | |
Ovenstående blot for at nævne nogle eksempler på hvad råderetten kan udvides med.
Det er vedtaget i Græsvangen, at beboerne kan lave yderligere forbedringer. Du kan få en liste (se vedlagte skemaer) over forbedringsmulighederne hos boligorganisationen.
Alle forbedringer skal anmeldes skriftligt til boligorganisationen, FØR du gør i gang.
Hvis du ikke har fået skriftlig besked fra boligorganisationen inden 8 uger (juli måned regnes ikke med) efter, at du har anmeldt forbedringer, kan du gå i gang. Du må dog ikke gå i gang med forbedringer, som kræver byggetilladelse fra kommunen, FØR kommunen har givet byggetilladelse, eller forbedringerne er anmeldt.
Det er boligorganisationen der skal sørge for byggetilladelse eller anmeldelse, men du skal selv betale gebyret. Boligorganisationen kan fratrække værdien af de bygningsdele, installationer m.v. du skifter ud, i godtgørelsen. Du skal derfor, inden du går i gang med arbejderne, aftale med boligorganisationen, hvor meget der skal trækkes fra.
Sådan får du beregnet din godtgørelse ved fraflytning
Når arbejderne er færdige, skal du indsende regningerne til boligorganisationen. Så beregninger organisationen den godtgørelse, der kan udbetales ved senere fraflytning. Godtgørelsen påtegnes lejekontrakten.
Du kan ikke få godtgørelse for:
- Udgifter uden moms
- Udgifter til arbejder, som er uhensigtsmæssige at udføre i almennyttige boliger
- Udgifter til luksusprægede arbejder, f.eks. spa-pools eller saunaer
- For høje håndværker- eller materialeudgifter
- Tilskud fra staten eller kommunen. Disse tilskud trækkes fra de udgifter, der kan ydes godtgørelse for.
Der er et bundfradrag i 1996 på kr. 5.311. Bundfradraget fratrækkes hver gang du laver forbedringer. Det kan derfor bedst betale sig at lave flere forbedringer på én gang.
Godtgørelsen kan højst beregnes i 1996 til kr. 35.945. Resten af dine udgifter kan du ikke få godtgørelse for.
Godtgørelse i 1996 under kr. 2.124 udbetales ikke. Beløbsgrænserne reguleres en gang årligt (se det opstillede eksempel).
Godtgørelsen nedskrives med mindst 1/10 for hvert år forbedringen har været i brug.
Du kan få godtgørelse for nye forbedringer, efterhånden som godtgørelsesbeløbet for tidligere forbedringer nedskrives (se det opstillede eksempel).
Her får du yderligere oplysninger
Hvis du ønsker mere information eller er i tvivl om du kan få godtgørelse til de forbedringer du vil lave, kan du spørge din afdelingsbestyrelsen eller boligorganisationen.
Bygge- og Boligstyrelsen har i maj 1994 udgivet en mere omfattende vejledning om råderet og individuelle forbedringer i almennyttigt boligbyggeri. Den fås på biblioteket.
Klage
Hvis du er utilfreds med de regler som din boligafdeling og dermed din boligorganisation har fastsat, for hvilke arbejder du kan lave efter positivlisten, kan du klage til kommunen.
Hvis du og boligorganisationen ikke kan blive enige om beregningen m.v. afgøres spørgsmålet af beboerklagenævn/boligretten.
Eksempel på beregning af godtgørelse for et nyt badeværelse
Dokumenterede udgifter | kr. 65.000 | |
Udgifter uden moms | kr. -2.000 | |
Særligt energikrævende arbejder, som ikke medfører godtgørelse (elvarme i gulv) | kr. -2.000 | |
Luksusprægede arbejder (bidet) | kr. -3.000 | |
Reduktion for for høje håndværkerudgifter (urimelig høj timeløn) | kr. -2.000 | |
Værdien af eksisterende badeværelse | kr. -5.000 | |
Tilskud efter anden lovgivning | kr. -7.000 | |
Beregningsgrundlag | kr. 44.000 | |
Bundfradrag | kr. -5.311 | |
kr. 65.000 |
Godtgørelsen opgøres til maksimumbeløbet på kr. 37.174.
Der er skraldeøer til hver klynge. Disse tømmes en gang om ugen.
Storskrald kan afleveres i storskraldsrum ved garagen, der ligger ved Græsvangen 188-203. Dette hentes på torsdage i ulige uger.
Haveaffald
Afdelingen har en indhegnet plads, hvor man kan henlægge haveaffald. På pladsen kan man lægge sit haveaffald, grene, træer og lignende, som man ikke ønsker at udnytte i egen have/kompost. Alle husnøgler kan låse lågen op til pladsen.
Pladsen er kun til haveaffald!
Afdelingen har A-ordning, hvilket betyder, at du som lejer er forpligtet til at vedligeholde boligen i boperioden.
Når du flytter ind, vil din lejlighed være normalistandsat, ligesom lejligheden skal normalistandsættes, når du flytter. Det er dig som lejer, der betaler udgifterne til normalistandsættelsen. Boligforeningen overtager gradvist noget af denne udgift i forhold til boperiodens længde.
Lofter
Flutex 5, Råhvid S 0500 (Flügger)
Vægge med tapet
Flutex 5, Råhvid S 0500 (Flügger)
Vaskbare vægge (køkken, bad og lignende)
Mester 25, lys råhvid (Sadolin/Nordsjö)
Træværk (karme, fodlister og lignende)
Ready V40, lys råhvid/råhvid (Sadolin/Nordsjö)
Vinduer og trælysninger
Ready V40, lysråhvid/råhvid
(Sadolin/Nordsjö)
Radiatorer og rør
Ready V40, råhvid (Sadolin/Nordsjö)
Mange beboere er i tvivl om, hvordan de skal forholde sig, når de skal fraflytte lejemålet. Derfor har vi udarbejdet en lille vejledning, som forhåbentligt hjælper dig, når du skal flytte.
Læs mere her.