Afdeling 15
Frydenlunds Allé 21-75 | Musvågevej 4-16, 8210 Aarhus V
På afdelingens vegne byder vi dig og din familie velkommen her i Frydenlund, afdeling 15. Afdelingen er beliggende Frydenlunds Allé og Musvågevej. I området er der vuggestue, børnehave, skole, aktivitetshus samt mange muligheder for indkøb.
Her på hjemmesiden kan du finde praktiske informationer, og læse om hvilke muligheder, der er i afdelingen.
Vi håber, at du vil falde godt til, og at du har lyst til at deltage i afdelingens fællesarrangementer af forskellig art.
Afdeling 15’s egen hjemmeside : http://www.almenbo-aarhus-afd15.dk/
AlmenBo Aarhus er ikke ansvarlig for afdelingens egen hjemmeside, herunder om den er fejlbehæftet eller mangler ajourføring.
Endnu engang, velkommen.
Ejendomsfunktionæren
Afdelingen er tilknyttet et driftskontor, som består af et team af ejendomsfunktionærer. De befinder sig på driftskontoret på hverdage og kan kontaktes, hvis der opstår problemer af teknisk eller anden art.
Du finder driftskontorets kontaktoplysninger i bunden af denne side.
Henvendelse til driftskontoret skal normalt ske i den daglige kontortid. Hvis dette ikke er muligt, kan du sende en mail eller benytte vores beboerapp. Du finder appen i App Store og på Google Play. Søg efter ’AlmenBo Aarhus’.
Vagtordning – Service uden for normal arbejdstid
Hvis der opstår nødsituationer uden for normal arbejdstid f.eks. sprængt vandrør, stoppet faldstamme o. lign., og det ikke er muligt at få fat på ejendomsfunktionæren, skal der rettes henvendelse til Falcks vagtcentral.
Falcks vagtcentral kan kontaktes på telefonnummer 70 10 00 45.
Opringning til vagtordningen bedes kun foretaget, hvis det er absolut nødvendigt, da det er forbundet med meget store omkostninger for afdelingen, at rekvirere håndværkere uden for firmaernes normale åbningstid.
Skader i boligen
Skulle du komme ud for, at der opstår skader i boligen (indbrud, vand- eller brandskade og lignende) hvor der sker beskadigelse af ejendommens bygninger (lofter, vægge, gulve eller døre), skal du omgående rette henvendelse til ejendomsfunktionæren, der sørger for reparation.
Skade på private genstande/løsøre er ikke dækket af ejendommens forsikring. Du rådes derfor til at tegne en indboforsikring.
Afdelingen har følgende forsikringer: bygnings- og brandforsikring samt glas- og kummeforsikring.
Nøgler
iLoq nøglen passer til ens lejlighed og ens postkasse i opgangen, samt til elevatoren (kun Musvågevej) for aktivering af elevatorkørsel til kælderen.
iLoq nøglen har ydermere en indbygget chip i nøglehovedet, så den kan passe til følgende, der måtte være relevante/nødvendige for den enkelte beboer:
i boligblokke på Frydenlunds Allé:
- ens egen opgangsdør og kælderdør i bunden af ens trappeopgang
- udvendige kælderdøre i gavlene på Frydenlunds Allé
- døren til vaskeriet og betalingsanlægget i vaskeriet (hvis man har aktiveret nøglen til dette)
- genbrugspladsen ved Frydenlunds Allé 41
i boligblokken på Musvågevej:
- ens egen opgangsdør
- cykelrum og / eller barnevognsrum ved indgangspartier ved opgangsdøre
- udvendige kælderdøre ved gavlen Musvågevej 4 og de udvendige trapper ved Musvågevej 8 & 12
- døren til vaskeriet og betalingsanlægget i vaskeriet (hvis man har aktiveret nøglen til dette)
- genbrugspladsen ved garageanlæggets nedkørselsrampe på Musvågevej
Har man mistet sin nøgle, kan man ringe til Falck (Se vagtordning på forsiden), eller til Bonne Låse & Sikring på tlf.: 7070 2190, der har monteret låsesystemet eller til en låsesmed efter eget valg.
Bonne Låse og Sikring kan sende fakturaen til administrationen, der så efterfølgende opkræver beløbet via huslejen. Hvis man bestiller en låsesmed efter eget valg, skal man selv afregne med ham i forbindelse med op lukningen.
Køb af ekstra nøgler skal ske på ejendomsfunktionærernes kontor på Frydenlunds Allé 71, kld.
Da trappen er en flugtvej, er det i henhold til brandvæsnet forbudt, at henstille fodtøj, affald og lign. i opgangen.
Sikringer
Der er automat sikringer i lejligheden. Dette betyder, at hvis sikringen slår fra, kan man tilslutte sikringen igen ved at løfte kontakten i sikringsskabet op igen. Hvis der er tale om en kortvarig overbelastning, vil problemet nu være løst. Hvis sikringen igen slår fra umiddelbart efter tilslutningen, kan der være tale om en kortslutning i ledningsnettet eller et el-apparat.
Test af HPFI-relæ. Relæet må gerne testes ved en gang om året at trykke på testknappen på relæet. Denne test skal udføres om morgenen på en hverdag, da vi hurtigt kan rekvirere en elektriker, hvis relæet ikke kan til kobles igen.
Køkken / bad
Afløb: Forsøg først selv at rense afløbene. Afløb i badeværelse renses ved at fjerne rist og tragt. Hårene fjernes og der bruges en svupper.
I køkkenet hældes varmt vand i vasken. Når vasken er halv fuld, holdes en klud for vaskens overløb, og der bruges en svupper. Brug af Kaustisk soda er forbudt.
Ventilation: Der findes både i køkken af badeværelse ventilation, som skal renses mindst et par gange årligt. Den midterste runde del kan skrues delvis ud, og der aftørres og støvsuges på for- og bagside af ventilationen.
Varme
Varmeregnskabsåret er 1.juli til 30. juni. De hvide målere, der sidder på alle radiatorer aflæses af et firma, som også laver varmeregnskabet. Dette sker ca. 30-40 dage efter varmeregnskabsåret slutter den 30. juni.
Målerne gemmer sidste års forbrug, og det aktuelle års forbrug.
Hvis en varmemåler afmonteres en radiator, skal ejendomsfunktionærerne hurtigt have besked, så måleren kan monteres igen. Lejeren afholder alle udgifter ved montering af varmemåler.
Emhætte
Er der en emhætte i dit køkken, skal du selv skifte og betale for kulfilter. Det er vigtigt, at man skifter kulfilteret mindst 2 gange om året på Ecoline og mindst mindst 1 gang om året på Siemens emhætten. Det kan købes på ejendomsfunktionærernes kontor eller i hårdehvidevarebutikker.
Ringklokke og lys
Du skal selv indkøbe og skifte pærer og batterier i lejligheden.
Vinduer
Vippevinduerne i køkken og værelser skal smøres i lukkemekanismen mindst én gang om året. Brug f. eks. VD40.
Vaskemaskine, opvaskemaskine, tørretumbler og parabol
Installering af ovennævnte kræver en skriftlig ansøgning til administrationen og først når der er givet en tilladelse, må det installeres.
Under “infosiden” kan du læse yderligere om installationstilladelser.
Luft ud – vejen til et godt indeklima
Frisk luft og ventilation er nødvendigt for boligens og ikke mindst din sundhed. Vi har derfor samlet et par gode råd til et godt indeklima:
- Luft ud i boligen ved gennemtræk i 5-10 minutter flere gange om dagen
- Tørre tøj udenfor, hvis muligt
- Lad dørene mellem de enkelte rum stå åbne, så luften kan cirkulere
- Lad klapventiler og evt. spalteventiler være åbne
- Du kan minimere problemer med mug og skimmel i boligen ved brug af fx klorin eller andre midler til bekæmpelse af skimmel
- Det kan være en god idé at købe et eller flere hygrometre (luftfugtighedsmålere), så du løbende kan følge behovet for udluftning
Du kan læse mere og se flere gode råd til et godt indeklima HER.
God fornøjelse med et godt og sundt indeklima.
Vi kan oplyse, at afdelingsbestyrelsen består af:
Afdelingsbestyrelsesformand:
Steen Crohnager
Musvågevej 6, 4.tv.
Øvrige afdelingsbestyrelsesmedlemmer
Allan D. Nissen
Frydenlunds Allé 61, 1.tv.
Martin Nielsen
Musvågevej 10, 2.tv.
Sonja Crohnager
Musvågevej 6, 4.tv.
Yvonne Sørensen
Musvågevej 4, 7.th.
Hvis du som beboer har nogle gode forslag og idéer kan de afleveres til afdelingsbestyrelsen, som så vil behandle dem på et møde eller snarest muligt.
Afdelingsbestyrelsen håber at modtage mange gode idéer og forslag fra jer – for uden jer går udviklingen i afdelingen let i stå.
Ønsker du at aflevere en klage, skal dette altid gøres skriftligt direkte til administrationen.
Afdelingen består af 289 boliger.
Byggeriet er i 3 etager på Frydenlunds Allé, og i 8 etager på Musvågevej. Bebyggelsen er opført i beton i 1971. Der er dørtelefon, og hvert lejemål har eget tremmerum.
Der er elevator på Musvågevej.
Lejlighederne fordeler sig med:
9 stk. 1 rums a 38 m²
80 stk. 2 rums a 53-74 m²
143 stk. 3 rums a 84-88 m²
57 stk. 4 rums a 95-102 m²
Tilladelse til husdyr: Ja. 1 indekat.
Hvidevarer: Køle/frys/sval og komfur/emfang
Lejlighedstegninger
Driftskontor
Frydenlunds Allé 49, gavl
8210 Aarhus V.
Telefon: 86 16 65 22 og 86 15 55 10
E-mail: frydenlund@almenbo-aarhus.dk
Kontortid: 08.00-09.00
Er husdyr tilladt?
Ja. 1 indekat.
Adgang til vaskeriet
Med iLoq nøglen, der også passer til ens bolig. iLoq nøglen skal aktiveres med den aktiveringskode, dufår udleveret af varmemesteren.
Reservering af vasketid
For at reservere vasketid (kun Frydenlunds Allé) skal du lægge sin iLoq nøgle på betalingssystemet og følge anvisningerne i displayet. iLoq nøglen bruges også som betaling for vask, tørring og strygerulning.
Betaling
Opkrævning via kommende måneds huslejeopkrævning. Beløbsstørrelse og periode vil fremgå af opkrævningen. Det er muligt via betalingssystemet at få oplyst, hvor mange penge du har vasket for siden sidste aflæsning.
Bortkomst af iLoq nøgle/ekstrabestilling
Hvis du mister en iLoq nøgle, ringer du til ejendomsfunktionæren og får den spærret. Ønsker du en ny iLoq nøgle kan den bestilles hos ejendomsfunktionæren, afregning sker via huslejen.
Nedbrud
I tilfælde af nedbrud på enten vaskerimaskiner eller betalingsanlæg, rettes henvendelse til ejendomsfunktionæren.
Udbyder
Du kan selv vælge, hvilken udbyder, du vil bruge.
Afregning
Direkte med udbyderen.
Der er installeret fibernet i afdelingen, som gør det muligt selv at vælge udbyder af internet og tv.
Vi gør dog opmærksom på, at du selv skal kontakte udbyderen for at høre mere.
Frydenlunds Allé 33, 53 og 61 har et gæsteværelse med 4 senge.
Gæsteværelserne udlejes kun til beboere i afdeling 15.
Der er fri WIFI i alle gæsteværelserne.
De kan lejes ved henvendelse på varmemesterkontoret på Frydenlunds Allé 49 og prisen er kr. 100,- pr. overnatning.
Gælder kun Frydenlunds Allé
Hvis røgalarmen – uden påviselig grund, som f. eks. røg fra ovnen eller andet – begynder at bippe eller hyle, skal du henvende dig på ejendomsfunktionærernes kontor. Det er et backup batteri, der er i stykker, og som skal skiftes.
Porttelefonsystemet har den største effekt, hvis du kun lukker besøgende til dig selv ind. Hvis nogen vil lukkes ind for at besøge din nabo, kan din nabo selv lukke dem ind. Hvis din nabo ikke er hjemme, har gæsterne ingen lovlig adgang til opgangen.
På begge varmemesterkontorer kan du låne en slagboremaskine med 5-6-8 mm bor. Brugen af boremaskiner og lignende værktøj, må kun ske på:
- Hverdage mellem kl. 08.00 og 19.00
- Lørdage mellem kl. 10.00 og 16.00
- Søndage mellem kl. 10.00 og 12.00
Pulterrummet findes i kælderen, og nummeret er det samme som lejlighedsnummeret. F.eks. lejlighed 0210 har også pulterrum nr. 210.
Det er muligt at leje et ekstra kælderrum ved at kontakte ejendomsfunktionæren. Vi gør opmærksom på, at der kan være en venteliste.
På grund af flere tilfælde af hærværk i kælderen findes der video-overvågning i alle kældre.
Nedenfor et par links, der henviser til sider om aktiviteter, Facebookgruppe mv. i Frydenlund (klik på link for mere info)
Det er muligt at parkere i afdelingen.
Der er også mulighed for at leje en garage i Frydenlund. Garagerne koster 400,00 kr. pr. måned.
Læs mere under ‘Garage i Frydenlund’.
Kunne du tænke dig en garage i Frydenlund på Bogfinkevej/Musvågevej?
Bor du i AlmenBo Aarhus, Boligkontoret Århus, AAB eller Ringgårdens afdelinger i Frydenlund – har du mulighed for at leje en garage.
Garagerne kan ikke bruges til opbevaring, derfor skal der forevises en registreringsattest når du får en garage.
Garagerne koster 400,00 kr. pr. måned.
Intet affald må stilles i kælderen, opgangen eller ved affaldsøerne. På grund af brandfare er det vigtigt, at affaldet placeres i en container eller ved genbrugspladsen ved gavlen af Frydenlunds Alle 41 og 51.
Genbrugspladsen er etableret i samarbejde med Århus Kommunale Værker, derfor skal du som lejer i afdelingen ikke betale for at få fjernet affaldet.
Nøglen til din opgang passer til skydedøren i skuret og til lågen for rummet til storskrald.
Er du i tvivl om, hvor dit affald skal hen, kan du stille det på gulvet i skuret.
Affaldsøerne skal bruges til husholdsaffald. Husk at binde poserne og KUN komme poser i containere til husholdsaffald.
Der er også papircontainere i alle affaldsøerne. Pap stilles i storskraldsskur.
Det er ikke tilladt at stille nogen form for affald i kælderen, opgangen eller uden for blokken.
Har du spørgsmål kan du rette henvendelse til varmemesteren i dennes kontortid.
Afdelingen har A-ordning, hvilket betyder, at du som lejer er forpligtet til at vedligeholde boligen i boperioden.
Når du flytter ind, vil din lejlighed være normalistandsat, ligesom lejligheden skal normalistandsættes, når du flytter. Det er dig som lejer, der betaler udgifterne til normalistandsættelsen. Boligforeningen overtager gradvist noget af denne udgift i forhold til boperiodens længde.
Vedligeholdelsesvejledning for malerarbejde i AlmenBo
Lofter
Flutex 5, Råhvid S 0500 (Flügger)
Vægge med tapet
Flutex 5, Råhvid S 0500 (Flügger)
Vaskbare vægge (køkken, bad og lignende)
Mester 25, lys råhvid (Sadolin/Nordsjö)
Træværk (karme, fodlister og lignende)
Ready V40, lys råhvid/råhvid (Sadolin/Nordsjö)
Vinduer og trælysninger
Ready V40, lysråhvid/råhvid
(Sadolin/Nordsjö)
Radiatorer og rør
Ready V40, råhvid (Sadolin/Nordsjö)
Mange beboere er i tvivl om, hvordan de skal forholde sig, når de skal fraflytte lejemålet. Derfor har vi udarbejdet en lille vejledning, som forhåbentligt hjælper dig, når du skal flytte.
Læs mere her.